Referendum, impreuna cu alegeri uninominale pentru Parlament.

Fiind in discutie cu un cetatean despre referendum, acesta imi zice:
– Sa admitem ca trece referendumul, si Curtea Constitutionala declara ca el va avea putere pentru viitorul Parlament, iar comunistii la anticipate acumuleaza 51 de mandate, si ce ar insemna asta, ca Alianta face referendum pentru comunisti, care stau bine in sondaje si au sanse sa acumuleze majoritate simpla in viitorul Parlament? De ce mai protesteaza Voronin, in acest caz?
Buna intrebare, mai ales tinind cont de faptul ca dupa 5 aprilie 2009, anume prevederea cu 61 de mandate necesare pentru alegerea sefului statului a salvat democratia.

Apropo, PCRM,  tocmai din acest motiv, ca le convine scaderea de la 61 la 51, (sa nu uitam ca asta a fost propunerea PCRM, care a trecut de Curtea Constitutionala, insa a fost retrasa apoi de comunisti, dupa crearea AIE-2) inca nu protesteaza masiv,  si ii lasa la inaintare pe altii,  mimind supararea.
Probabil ca, comunistii vor scoate masiv oamenii sai in strada , doar in cazul cind vor avea convingerea ca alegerile parlamentare anticipate sunt iminente, si vor forta caderea Guvernului AIE, schimbarea componentei CEC, etc., si instalarea unui guvern provizoriu cu misiunea tehnica de organizare a scrutinului.

Opinia mea, este ca avem doua solutii pentru depasirea crizei politice, sau republica parlamentara autentica, cu alegerea sefului statului in Parlament, cu o majoritate simpla, si reducerea imputernicirilor acestuia, sau alegerea directa a sefului statului de catre popor.Iar daca parlamentarii nu se pot intelege sa modifice Constitutia in Parlament, atunci unica solutie este referendum constitutional.
Da, exista riscuri, si in prima varianta in Parlament, ca sa profite comunistii de modificare, si sa aleaga singuri Presedintele, sau impreuna cu vreun partid aliat. Dar exista riscul si la alegeri directe sa cistige vre-un comunist.

Modificarea Constitutiei trebuie facuta in asemenea mod, incit, sa fie prevazute si mecanisme de control parlamentar efectiv asupra guvernului, dar si a societatii civile.

Iar pentru a face imposibila  cea mai proasta situatie, cazul cind un partid poate acumula 51 de mandate, si sa monopolizeze puterea, iar  acest risc exista, solutia este una singura! modificarea Codului Electoral, astfel inchit minim 50 deputati, din 101 sa fie alesi in circumscriptii uninominale!

Din cei 50 deputati care se vor alege in circumscriptii uninominale, comunistii vor avea maxim 10 mandate, caci nu au personalitati in primul rind, iar in rindul doi, Alianta i-ar bate in marea majoritate a raioanelor, in turul doi, sustinind un candidat comun, si astfel pericolul revenirii masive a comunistilor la guvernare va fi inlaturat.
Le va ajunge minte deputatilor din AIE sa efectuieze aceasta modificare in Codul electoral?
Daca din diverse motive cade intentia de petrecere a referendumului, atunci introducerea votului uninominal este unica salvare de revansa comunista! 

O alta solutie, este modernizarea si europenizarea stingii moldovenesti.
Din pacate, PCRM, prezinta semne clare de mutatii ideologice si comportamentale, determinate de o combinatie periculoasa intre anarhism radical, romanofobie si mai noi si euroscepticism, care il face periculos pentru destinul cetatenilor si a tarii, in caz de revenire la guvernare. Voronin a si anuntat razbunari si atragerea la raspunderea penala a uzurpatorilor.
PD-ul, partid de centru-stinga proeuropean, dupa venirea in fruntea acestuia a lui Marian Lupu, a reusit sa strimtoreze PCRM pe segmentul de stinga, l-a trimis in opozitie, insa pericolul revenirii comunistilor nu este indepartat definitiv.

P
.S.
Despre pozitia antireferendum a unor reprezentanti a societatii civile, care vine in consens cu cea a comunistilor, fiind laudati si de Voronin, imi rezervez dreptul de a declara, ca acestia isi dau o prea mare importanta.
Nu vreau sa le caut minusuri in CV-ri, si in studiile tehnice ale unora dintre ei, care se dau mari experti in drept constitutional, dar si in orice alte domenii, ca sa nu mai vorbesc si de de colaborationism ale unora iarasi, cu diverse regimuri si guvernanti.
La o anumita virsta, putina modestie nu strica stimati domni.

20 Răspunsuri to “Referendum, impreuna cu alegeri uninominale pentru Parlament.”

  1. Dacul liber Says:

    Bravo, Dl.Roman Mihăieș! Aveți perfectă dreptate în toate problemele pe care le-ați oglindit mai sus…Să știți, că îmi face plăcere din ce în ce mai mult să citesc cele scrise, analizele făcute pe marginea celor mai stringente probleme social-politice…
    Îmi cer scuze, că v-am atacat mai înainte, ca după aceea să constat că am avut ambii dreptate…
    Cu drag
    Iacob Cazacu-Istrati, Toronto

  2. mihail Says:

    Pentru a fi convingator este necesar de a da exemple in ce tari ale lumii functioneaza asa sistem mixt politic.Si cit de eficient poate fi in cazul Basarabiei.Nu cred ca conducatorii partidelor de azi vor dori asa ceva.Fac bani grei,iar cineva sa le ia cutitul din mina.Cum ii determinam sa accepte.

  3. Siberiacul Says:

    Ideia cu votul mixt e bună, dar…
    Trebuie să avem electorat proeuropean şi anticomunist, ca să avem politiceni proeuropeni şi anticomunişti.
    „Spălarea creerilor” se prelungeşte de mass-media Rusiei a PCRM, dar şi a PLDM şi PD devenite peste noapte „anticomuniste şi proeuropene”, pentru că aşa era moda în 2009 (care deasemenea, ca şi comuniştii, au fost împotriva Decretelor Dlui Ghimpu cu privire la condamnarea comunismului, retragerea Armatei Ruse de pe teritoriul RM …)
    Neunirea, atacurile reciproce a forţilor politice de dreapta, prormâne este încă o problemă a RM

  4. Vitaly Says:

    Suntem de acord.Dar ce faceti pentru a realiza aceasta idee nobila?

  5. AGHEASMA - 24 Says:

    ANUL 2012: DOSARELE UNIRII
    / 24 ianuarie 1859 -2012 /
    ————————————————————————————-
    In aceasta zi de mare Aniversare a Unirii noastre românesti, aducem calde si sincere multumiri prietenilor nostri virtuali aici pe Internet, care prin angajamentul lor civic, daruire, perseverenta, rabdare, intelepciune, credinta nestramutata in bine si viitorul nostru unit, ne ajuta zi de zi sa tinem piept DIVERSIONISTILOR de la «PUBLIKA» care vor sa ne trimita inapoi in imperiul rusesc stalinist si propaga ne-adevaruri istorice.
    O mostra de diversiune moscaleasca:
    http://vox.publika.md/politica/ce-nu-se-stie-despre-unirea-principatelor-2-156421.html

    iata o mica lista incompleta a prietenilor nostri
    din toate colturile marii noastre tari:
    – Ion Bălțățeanu
    – Capitanu’ Burcea
    – Liviu din Iasi
    – Napocel
    – Nostradamus
    – r. moldovean
    – Scythicus
    – xyz
    – etc.
    SA NE TRAITI, FRATILOR DE SâNGE SI SA NE INTâLNIM CU TOTII
    LA O ALTA HORA A RE-UNIRII DE LA CHISINAU IN 2012 !
    N.B.
    Acest an 2012 a fost proclamat de Guvernul RM –
    anul cântaretilor Doina si Ion Aldea-Teodorovici:
    / 20 de ani de la uciderea lor miseleasca /.
    Sa ne rugam pentru sufletele lor de martiri pt. cauza Marii Românii,
    ei fiind printre primii dintr-o lista mai lunga de mucenici din Moldova de Est.
    Ascultati aici cântecul «Maluri de Prut»:

  6. Referendum, impreuna cu alegeri uninominale pentru Parlament. | InDirect Says:

    […] diverse regimuri si guvernanti. La o anumita virsta, putina modestie nu strica stimati domni. Sursa aici input, textarea{} #authorarea{ padding-left: 8px; margin:10px 0; width: 635px; } #authorarea h3{ […]

  7. Mihai Says:

    Alegerea deputatilor 50/50 uninominal/partide politice a fost una din promisiunile preelectorale ale lui Filat si PLDM.

    Rezonabil este de stiut daca mai este in vigoare.

    In privinta Republicii Parlamentare paremise ca este o doleanta a coloanei a 5 si din haosul ei nu vom esi nici odata.

  8. Mihai Ciubotaru Says:

    Dle Mihaies, te deranjeaza adevarul despre comunismofobism si politicienii mincinosi si corupti, credeam ca esti mai democrat si transparent in cele expuse si auzite. Insa ne dovidesti contrariu te deranjeaza doar Comunistii nu si politicieni mincinosi si corupti ce nu se deosebesc cu nimic de comunistii, BRAVO CELOR CE LASA PUBLICATE SI ALTE OPINI POATE CRITICE LA ADRESA TEXTULUI SAU AUTORULUI, DVS LE STERGETI, POATE AVETI MOTIVE POATE VA GRESITI DUPA CUM VA PREZENTATI CA UN APARATOR AL DEMOCRATIEI SI TRANSPARENTEI DECIZIONALE. DREPTUL ITI APARTINE ORI LUPTI PENTRU DEMOCRATIE, ORI PENTRU DISPARITIA COMUNISTILOR SI MENTINEREA LA PUTERE A ALTOR COMUNISTI SAU MAI PUTIN COMUNISTI, DAR CARE UITA D EPOPOR DUPA ALEGERI.

  9. Mihai Ciubotaru Says:

    LUPTA CU COMUNISTII, ASTA PRINDE CEL MAI BINE PENTRU A AJUNGE LA PUTERE, NU LUPTA CU CORUPTIA, SARACIA!

  10. Mihai Says:

    Mafia sovetica – sistemul sovetic comunistii+kgb.
    Mafia lui Voronin -Smirnov-Putin.- sistemul junta comunista+oligarhia

    Acest sistem a juntei mafiote si cumpara politicienii si nu a fost condamnat si distrus cum cerea Ghimpu.

  11. Mihai Says:

    Da.
    Si numai Ghimpu a cerut condamnarea comunizmului si lipsirea de imunitate a lui Voronin si nu a fost sustinut de PD si PLDM.
    Carei concluzia?

    – De votat numai PL si punctum.

    Trebue sa fii la mintea cucosului si sa nu-ti dai seama ca incepind de la steaua Kremlinului pina la ienicerii tradatori locali – toti au creat o multime de capcane si materiale ,,socante ” pentru a distruge unicul partid cu verticalitate pro NATO si UE.

  12. Samuil Nichit Says:

    într-adevar, dle Mihaies nu strica la o anumita virsta putina modestie.Nu mai faceţi valuri într-un pahar cu apă…

  13. Valentin Says:

    Dle Mihai
    Dar Dnii Ghimpu şi Chirtoacă sunt atăcaţi împreună cu Rusia şi de aşa „patrioţi români” (?) ca Roşca, Pavlicenco şi companiile lor .
    Dupa ce Roşca şi-a arătat faţa adevărată ca agentul Moscovei, pe scena politică a fost aruncată „unionista” Pavlicenco.
    Cu aşa „”unionişti ” ca Roşca, Pavlicenco încă vre-o 20 ani vom fi ocupaţi de Rusia

  14. Gheorghe Iudin Says:

    alegerea prin vor uninominal fa face loc la tot felul de oportunisti. nu este nici o garantie ca pe vot uninominal in parlament vor ajunge cei mai buni.
    cei sustinuti de partide, de oligarhi sau de institutii media, vor fi avantajati, iar in lupta politica pe vot uninominal vor trece tot felul de lupi flaminzi sau marionete.
    plus ca, odata ajunsi acolo, oricum vor trebui sa se uneasca, cel putin ad hoc, pentru a adopta hotariri.
    sistemul cu partide ok, doar ca pina sa ajungem ca el sa lucreze in plina forta trebuie timp.
    in moldova trebuie de intarit parlamentarismul si reprezentarea, si nu de visat la tot felul de stalini alesi de popor …

  15. Mihai Ciubotaru Says:

    Dle Iudin, anume alegerile pe circumscriptie cu drept de revocare inainte de termen a alesului pentru ineficacitate, coruptie, conflicte de interese ii va responsabiliza pe acesti papusari politici din listele de partide, acuma ei sunt ca pestii in apa, lista e tiriita de trei-patru fruntasi iar restu vin in consiliile locale parlament dupa inertie, dupa care fug de la un partid la altul, nu duc nici o raspundere pina nu le expira mandatul, uita de problemele cetatenilor din satele Moldovei, de promisiunile spuse in campania electorala, de interesul tarii. Uitativa acuma peste 70% sunt din Chisinau, din cei 101 deputati lumea de cunoaste maxim 10-20de oameni cine sunt ei ce au facut pentru aceasta tara, comunitatea din care a venit.

  16. Temir-han Says:

    Sunt de acord cu d-l Mihaies,numaidecat si alegeri pe circumscrptii
    uninominale,dar neaparat ,in primul rand,de facut ordine inactivitatea radio si televiziunilor,care cheama la ura si raspandesc
    neadevaruri.

  17. patriciu Says:

    Mă scuzaţi că nu e la temă,dar consider că nu e rău să o ştie şi cei ce vizitează blogul D-ră.
    Iată ce am trimis la privesc.eu,după ce am vizionat emisiunea cu interviul dat şeful de la socialişti Şelinberg(Şelin)
    Pentru Şelinberg:Să nu se supere că i-am zis ocupant,dar el e vinovat singur de asta,zicînd că în perioada de pînă la 1940,Basarabia a fost ocupată de români.Noi româmii-moldoveni-basarabeni băştinaşi nu suntem ocupanţi la noi acasă,mai degrabă alde d-lor. Îmi pare rău de moderatoarea de limbă română că nu la atenţionat că prin o aşa exprimare(că Basarabia ar fi fost ocupată pînă la 1940 de români) aduce insulte grave băştinaşilor şi merită să fie expluzat el singur de aici cu toate că e născut în Basarabia,dacă zice de băştinaşi că ar fi ocupanţi pe teritoriile lor(noastre)strămoşeşti.
    D-le Şelinberg!
    În fruntea Gărzii de Fier, în timpul cînd Basarabia era parte componentă a României, se afla Corneliu Zelea-Codreanu (tatăl îi era polonez (Zelinschi,iar mama nemţoaică)
    În timpul cînd a trăit Corneliu Zelea-Codreanu,de foarte multă lume era considerat cel mai mare patriot român.
    Poate cineva din cei ce citesc aici,să-l întrebe pe Şelinbergul de la socialişti, cum se întîmplă că dintr-un polonez şi o nemţoaică poate să iasă un om ce e considerat de multă lume cel mai mare patriot român,iar dintr-un neamţ şi o poloneză ese un şovinist rus ce zice că românii au ocupat Basarabia?
    Dacă d-lui binevoeşte,eu am explicaţii pe care eu i le pot oferi ca profesor de istorie.(De ce scriu asta,bănuiesc că e o jertfă a politicii şoviniste ruseşti, care prin istoria pe care l-a învăţat,la făcut să devină ceea ce este. Oare d-lui nu-şi pune întrebarea,neavînd sînge rusesc,de cea ajuns să apere interesele Imperiale ale Moscovei?)
    Dacă cumva binevoeşte o consultare pe teme de istorie de la mine,mă poate contacta la următoarele telefoane: 060408828; 067321918; 079916312,Anatol Marin,a.n. 1965, la Chişinău.

  18. AGHEASMA - 26 Says:

    ANUL 2012: DOSARELE MARII RE-UNIRI ( I / 26 )
    –––––––––––––––––––––––
    Preluare:
    „ROMâNOFOBIA – intrebări către moldovenii care mă urăsc”
    de Cristi Tabără, jurnalist TV, Bucuresti
    24 IANUARIE 2012
    http://tabaracristi.union.md/

    Iubesc Moldova. Toata. Si a noastra, si a voastra. Sau invers. E cam totuna, de fapt. Cel putin sentimental, pentru mine nu exista decat o singura Moldova, desi admit ca ea traieste acum in doua state. Tot asa, admit ca aceasta situatie exista si pentru ca cetatenii Republicii Moldova doresc acest lucru si apara statalitatea moldoveneasca. Foarte bine! Ce nu inteleg, insa, este romanofobia aceasta destul de raspindita printre cetatenii moldoveni. Ce v-a facut Romania? Ce v-au facut romanii? Sau, poate, ce nu v-a facut Romania, mai degraba?

    Am aflat ca rusii v-au invatat ca Romania v-a anexat ilegal, ca membrii Sfatului Tarii au fost niste tradatori, ca sovieticii v-au eliberat si ca nu sunteti romani, ca noi sau ca fratii vostri moldoveni de dincolo de Prut. Pot intelege forta si efectele unei propagande eficiente, sustinute si impuse cu multa pricepere si perseverenta de catre Rusia, din perioada tarista si pana in perioada post-sovietica. Pot admite ca multi moldoveni i-au cazut victime si ca efectele se pot simti pana azi. Pot intelege chiar si interesele geostrategice ale Rusiei! Ce nu pot intelege, insa, este incapatinarea multora de a ramane la „invatatura” anti-romaneasca ruseasca. Nu pot pricepe cum de, dincolo de manipulari, sufletele moldovenilor nu rezoneaza macar cu cele ale moldovenilor din dreapta Prutului? Sunt uluit cand vad raceala celor mai multi oficiali moldoveni in raport cu romanii: de la graniceri si politisti, la politicieni sau clerici. O simt si la tara, o percep si in localuri, o vad si intre clerici… Am intrebat de ce stau lucrurile asa si am primit diverse explicatii, unele acceptabile, altele, mai putin. Dar niciuna nu mi-a lamurit indepartarea aceasta sufleteasca.

    Sunt ardelean. Roman din Ardeal, adica. Noi am trait acolo sub unguri mai mult de 200 de ani, cat ati trait voi sub rusi. Si tot nu am uitat cine suntem. Si tot i-am iubit pe moldoveni, pe munteni, pe banateni, pe olteni, pe dobrogeni, pe maramureseni… pe toti ai nostri. Si am vorbit romaneste tot timpul, in graiul nostru ardelenesc, chiar daca sclifositii de sudisti au ras si rad de el in continuare. Va iubim si pe voi, chiar daca o facem cu stangacie si cu nepricepere. Nu vrem sa va anexam cu sila, nu vrem sa va luam nimic. Ba dimpotriva, vrem sa aveti si voi Ardealul, Moldova, Tara Romaneasca… Pe toate sa le aveti si voi, ca romani ce sunteti. Inteleg ca, deocamdata, nu le vreti. Pentru ca, deocamdata, nu ne vreti nici pe noi. Nu ma astept sa ne iubiti cu de-a sila, dar nu pricep de ce v-ati indepartat atat de mult!? Cum de nu ne simtiti ca frati?? Cum de tara de dincolo de Prut, asa cum priviti voi, in care traiesc fratii vostri, vi se pare „strainatate”? Da, desigur, suntem state diferite si Romania a fost prima tara care a recunoscut independenta Moldovei, dar suntem un singur neam, traitor asa cum vedem azi: separati geopolitic. Asta e o realitate pe care multi dintre voi o neaga pana la ridicol. De ce?

    Ce ati avea de pierdut daca ati simti, in sfarsit, ca suntem frati? Ce ar fi daca ati recunoaste ca moldovenii sunt romani si ca a fi moldovean este doar o pozitionare locala, cu specificul ei, in sanul poporului roman? Ar pieri Republica Moldova? V-ar anexa Romania urgent? V-ar pedepsi cineva? Ce ati pierde? Ce ati castiga? Sunt curios ce anume va incranceneaza atat de tare in a fugi de identitatea voastra romaneasca? De limba noastra comuna si de tot ceea ce, in realitate, ne uneste. Nu pricep si va cer ajutorul.

    Lamuriti-ma ca nu vorbim aceeasi limba, ca nu avem aceeasi origine nationala, ca nu cantam acelasi cantece populare, ca moldovenii mei sunt mai putin moldoveni decat voi si ca rusii va sunt adevaratii frati. Si daca aveti argumente valide, voi cere cetatenie rusa, ca sa pot veni in Moldova ca acasa.

    P.S. Respect cultura rusa, asa cum respect si cultura maghiara. Vorbesc maghiara si am prieteni unguri, asa dupa cum si voi vorbiti rusa si aveti prieteni rusi. Nu ma dezic de prietenii mei unguri, asa cum nici voi nu va deziceti de prietenii vostri rusi. Dar voi imi cereti sa ma dezic de frati! Asta e prea mult.

  19. dumitru Says:

    Bună ziua
    Mă iertați că vă deranjez, vin cu rugamintea la d-voastră să ne sprijiniti cu un logo campania umanitară ”Să fim oameni…”( http://safimoameni.blogspot.com/) Dorind din această campanie să ajutam cât mai mulți copii.Aștept răspunsul d-voastră la pagina de e-mail safimoameni@yahoo.com.Vă rog să-mi trimiteți și link-ul blogului d-voastră
    Vă mulțumesc frumos!
    Împreună putem schimba vieții!
    Campanie initiata de site-ul Pantocrator.ro

  20. Sistemul electoral mixt asigura un echilibru intre interesele partidelor si a cetatenilor | Roman Mihăeş Says:

    […] https://romanmihaes.wordpress.com/2012/01/23/referendum-impreuna-cu-alegeri-uninominale-pentru-parlam… […]

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: