Stimati consumatori: adresati-va cu plingeri atunci cind vi se incalca drepturile

consumator Astazi am participat la radio Vocea Basarabiei la o emisiune cu tema „Prestarile de servicii si coruptia”, organizata de CAPC. Am dezbatut subiectul, in calitate de avocat si presedinte al Ligii pentru apararea drepturilor consumatorilor, impreuna cu Radu Jigau, jurist al Centrului de Analiza si Prevenire a Coruptiei(CAPC) si Varatic Violina, Inspector Superior in Sectia prevenire si interactiune civila din cadrul Departamentului prevenire a coruptiei a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si a Coruptiei. Am fost intrebat despre calitatea serviciilor intreprinderilor monopoliste si problemele existente in relatiile cu consumatorii. Am mentionat ca unii monopolisti in speta SA Termocom nu incheie contracte directe cu consumatorii , in ciuda faptului ca Legea privind protectia consumatorilor si art. 669 Cod Civil ii obliga expres sa faca acest lucru. Prin semnarea acestor contracte consumatorii ar obtine garantii contractuale ca nu vor fi debransati daca au platit facturile, ca le vor fi recalculate facturile in cazul cind le va fi furnizat agent termic necalitativ, garantia ca nu le vor fi incluse in facturi pierderile din retea, garantia ca nu vor fi debransati in timpul sezonului de incalzire iar toate litigiile vor fi solutionate in afara sezonului de incalzire, garantia ca le va livrat agentul termic doar in baza contoarelor cu sistem de arhivare, instalate din contul furnizorului etc. Astazi nu mai putem da vina pe vechea guvernare, mingea este in terenul Guvernului si a CMC care trebuie de urgenta sa stabileasca cui apartine SA Termocom si cine il va gestiona in continuare. O propunere care trebuie analizata serios este desfiintarea intemediarului SA Termocom, trecerea sa in contul datoriilor catre CET-ti astfel incit CET-le care produc energia termica sa livreze direct consumatorilor energia termica.
Au sunat multi cetateni in direct care s-au plins pe diferite incalcari. Astfel o doamna a declarat că o firma s-a angajat să conecteze gospodăriile din satul X la conducta de gaze, solicitind un preţ exagerat pentru conectare şi anume 14 000 lei fără a încheia contracte şi fără eliberarea bonului sau un alt document ce ar confirma achitarea serviciului în cauză. La acest subiect mi-am expus de mai multe ori opinia su anume ca aceste taxe sunt ilegale. In baza legii privind protectia consumatorilor furnizorii sunt obligati sa suporte toate cheltuelile de racordare inclusiv pentrui aparatele de masurare. Am recomandat tuturor cetatenilor care au investit in racordarea la retelele de gaze sa depuna cereri catre SA Moldova GAZ sa le fie restituiti banii sau sa le fie recunoscuta calitatea de investitor si respectiv actionar in baza sumelor investite. Cetatenii nu cunosc indeajuns care sunt drepturile lor de consumatori si nu stiu ca sunt protejati de lege. Pentru ca sa fie redresata situatia in domeniu este nevoie de consumatori activi care sa depuna plingeri atunci cind considera ca li se incalca drepturile. Stimati consumatori apelati la Procuratura, CCCEC, avocati, ong-ri etc. atunci cind considerati ca vi se incalca drepturile. In majoritatea cazurilor este vorba de litigii civile, insa sunt destule fapte ale furnizorilor, vinzatorilor si producatorilor care cad sub incidenta Codului Penal. E timpul ca noua guvernare sa faca ceva si pentru drepturile consumatorilor.
In continuare va prezint citeva articole din Codul Penal care apara consumatorii.

P.S.

Va rog sa-mi scrieti pe adresa rmihaes@yahoo.com despre problemele din domeniul protectiei consumatorilor care considerati ca trebuie rezolvate.

Articolul 216. Producerea (falsificarea), transpor-
tarea, păstrarea, comercializarea,
oferirea cu titlu oneros sau gratuit
a produselor (mărfurilor), prestarea
serviciilor, periculoase pentru viaţa
sau sănătatea consumatorilor
(1) Producerea (falsificarea), transportarea, păstrarea, comercializarea, oferirea cu titlu oneros sau gratuit a produselor (mărfurilor), prestarea serviciilor, periculoase pentru viaţa sau sănătatea consumatorilor, săvîrşite în proporţii mari,
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 600 la 800 unităţi convenţionale, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 1.000 la 5.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate pe un termen de pînă la 2 ani sau cu lichidarea persoanei juridice.
(2) Aceleaşi acţiuni:
b) dacă au provocat din imprudenţă vătămarea gravă sau medie a sănătăţii ori decesul persoanei;
c) săvîrşite în proporţii deosebit de mari
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 800 la 1.000 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 3 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 5.000 la 8.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate pe un termen de pînă la 3 ani sau cu lichidarea persoanei juridice.
(3) Acţiunile prevăzute la alin.(1) sau (2):
b) săvîrşite de un grup criminal organizat sau de o organizaţie criminală;
c) dacă au provocat decesul a două sau mai multe persoane,
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 1.000 la 1.500 unităţi convenţionale sau cu închisoare de la 3 la 7 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 8.000 la 10.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate pe un termen de pînă la 5 ani sau cu lichidarea persoanei juridice.
Articolul 255. Înşelarea clienţilor
(1) Depăşirea preţurilor cu amănuntul stabilite, precum şi a preţurilor şi tarifelor pentru serviciile sociale şi comunale prestate populaţiei, înşelarea la socoteală sau altă inducere în eroare a clienţilor, săvîrşite în proporţii mari,
se pedepseşte cu amendă în mărime de pînă la 300 unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 100 la 240 de ore, în ambele cazuri cu (sau fără) privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani.
(2) Aceleaşi acţiuni săvîrşite:
b) de două sau mai multe persoane;
c) în proporţii deosebit de mari
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 500 la 1000 unităţi convenţionale cu (sau fără) privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani.
Articolul 256. Primirea unei remuneraţii ilicite
pentru îndeplinirea lucrărilor
legate de deservirea populaţiei
(1) Primirea, prin extorcare, de către un lucrător fără funcţie de răspundere dintr-o întreprindere, instituţie sau organizaţie, a unei remuneraţii pentru îndeplinirea unor lucrări sau pentru prestarea unor servicii în sfera comerţului, alimentaţiei publice, transportului, deservirii sociale, comunale, medicale sau de altă natură, lucrări şi servicii ce ţin de obligaţiile de serviciu ale acestui lucrător,
se pedepseşte cu amendă în mărime de pînă la 200 unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 120 la 180 de ore.
(2) Aceeaşi acţiune săvîrşită:
b) de două sau mai multe persoane;
c) în proporţii mari
se pedepseşte cu amendă în mărime de la 200 la 400 unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 180 la 240 de ore, sau cu închisoare de pînă la 2 ani.
Articolul 257. Executarea necalitativă a
construcţiilor
(1) Darea în folosinţă a caselor de locuit, a obiectivelor industriale, a construcţiilor în domeniul transporturilor şi energeticii, a altor construcţii în stare necalitativă, neterminate sau necorespunzînd condiţiilor proiectului de către conducătorii organizaţiilor de construcţie, conducătorii de şantier şi persoanele cu funcţie de răspundere care exercită controlul calităţii în construcţii
se pedepseşte cu amendă în mărime de la 300 la 600 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 1.000 la 3.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate.
(2) Continuarea de către persoanele responsabile a lucrărilor executate necorespunzător şi oprite prin acte de control, în cazul în care aceasta poate afecta rezistenţa şi stabilitatea construcţiilor,
se pedepseşte cu amendă în mărime de pînă la 200 unităţi convenţionale, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 3.000 la 5.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.
(3) Proiectarea, verificarea, expertizarea, realizarea de către persoanele responsabile a unui complex urbanistic ori a unei construcţii sau executarea de modificări ale acestora fără respectarea prevederilor documentelor normative privind siguranţa, rezistenţa şi stabilitatea, dacă aceasta a avut drept urmare:
a) vătămarea gravă a integrităţii corporale sau a sănătăţii persoanei ori pierderea de către aceasta a capacităţii de muncă;
b) distrugerea totală sau parţială a construcţiei;
c) distrugerea sau defectarea unor instalaţii sau utilaje importante;
d) daune în proporţii mari,
se pedepseşte cu amendă în mărime de la 200 la 600 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 5 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 5.000 la 10.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.
(4) Acţiunile prevăzute la alin.(3), care au provocat decesul persoanei,
se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 10 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 5.000 la 10.000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.

Anunțuri

9 Răspunsuri to “Stimati consumatori: adresati-va cu plingeri atunci cind vi se incalca drepturile”

  1. vasile Says:

    cum arata arhitectura cu angajatii sai, acolo e mlastina

  2. vasile Says:

    nu este la subiect , dar este imposibil de activat in conditii cind se cere mita, de multe ori imi vine sa le tai capu mai jos de umeri, nu va inchipuiti ce fete bisericesti se afla prin Preturile municipiului , bidle fara studii competente in domeniu, tergiversarea unora sau luoarea de decizii , te plimba prin timp pentru a cauta cumetrul potrivit.

  3. romanmihaes Says:

    in special ma intereseaza daca sunt blocuri de locuit care nu sunt conectate de termocom pe motiv ca unii locatari nu au platit integral datoriile

  4. romanmihaes Says:

    la primarie se pare ca sunt probleme mari cu deservirea cetatenilor.

  5. vasile Says:

    anterior, fel de fel de politisti si pompieri, sau inspectori te roaga sa le dai ceva de sarbatori

  6. vasile Says:

    cu tot respectul, dar noii ministri fara abilitati de managment nu vor reusi, referinta la Focsa si Ciobanu, Bujor si Catana, in singur sens,, PILIMENI S KRIVETCAMI,
    1.TUT-FIRMA,///,, TUR DOM,,
    2.NENAVIJU ARABSKIE VERBLIUDI
    3.///////////////////////////////////////////
    4.PINA NU DEMULT, CREDEAM CA TERMENUL DE KAMIKAZE–ESTE GRUZIN

  7. Bertti Says:

    Cu privire la art 13 din constitutia RM, ce parere aveti ca noua romanilor din romania ni-se sterg conturile de pe Faces.MD, fara a ni-se oferi nici-o explicatie de catre Neogen?. Nu vi-se pare ca ne sunt incalcate anumite drepturi, cum ar fi: Libera exprimare, dreptul la opinie..etc?

  8. Elena Says:

    Caloriferele in apartamentul meu sint reci, chiar daca blocul a fost conectat. Anul trecut am scris o recalamatie la Temocom si APLP, la care temocomul mi-a raspuns ca e de competenta APLP, iar APLP mi-a zis ca e de competenta tuturor locatarilor de pe aceiasi coloana de la etajele 9-1, care trebuie sa schimbe tevele. Aici problema: la etajul 1, 5 si 6 este incalzire autonoma, locatarii acestor apartamente nu ne permit sa efectuam lucrarile, pe ei nu-i intereseaza caldura, la etajele 9, 8, 7 caldura e sufucienta si nimeni nu vrea sa investeasca nimic. Ce ne facem noi cei de la etajele 4.3 si 2 care inghetam deja de multi ani? Si care autoritate e in drept sa solutioneze aceasta problema si cum? Pina cind vom achita sume enorme pentru un serviciu necalitativ? Incalzire autonoma tot nu ne permit cei de la Moldova Gaz.

  9. Ioana Says:

    Spuneti-mi,va rod,in cazul cand postasul nu-ti aduce la timp chitanta pentru lumina,spunand ca n-a gasit-o- consumatorul este ob;ligat sa mai si plateasca o alta RE conectare la retelele electrice? e absurd dar multa lume se plange de asemenea stupiditati,in urma carora sufera consumatorul.Cui sa ma adresez ca sa-mi pot apara drepturile?

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: