R.Moldova va avea tot dreptul sa apeleze la sustinerea militara a unor tari membre NATO si UE, pentru a opri o eventuala agresiune militara a regimului separatist

Sustinerea separatismului  in Moldova si Georgia, operatiune inceputa inca in 1990 ca o incercare de a tine sub controlul URSS aceste tari,  o costa deja pe Rusia mai mult decit isi putea imagina. Tandemul Putin-Medvedev continua practica si ritorica neoimperialista si incearca sa pastreze sub controlul Rusiei statele din CSI, blocindu-le accesul la progress si prosperare. Chiar daca a reusit sa infringa armata Georgiei si sa ocupe o buna parte din aceasta tara, Rusia a pierdut cel mai important razboi, cel politic si informational si risca o izolare internationala. Sau racit  relatiile Rusiei cu occidentul care este solidar cu Georgia, se discuta despre suspendarea Rusiei in G8 si chiar despre boicotul jocurilor olimpice de iarna din 2014, au scazut considerabil sansele Rusiei de a fi admisa in OMC. De asemenea Rusia urmare a interventiei militare pierde in aspect economic, rubla scade in raport cu dolarul iar investitorii isi scot banii din economia rusa, pierderile fiind estimate deja la circa 7 miliarde dolari SUA.

Este simptomatic comportamentul Bielorusiei si Serbiei care pina nu demult erau considerati aliati de nadejde a  FR in Europa, niciuna din aceste tari nu a gasit de cuviinta sa sustina deschis aplicartea fortei FR in Georgia. Rusia a savirsit o actiune sinucigasa pentru CSI, a atacat un membru al CSI, declarindu-se in acelasi timp principalul garant al securitatii in acest spatiu. CSI nu a fost niciodată un mecanism viabil de colaborare intre statele membre, fiind convenabil doar Moscovei, care a obtinut  unele pirghii  pentru a menţine controlul asupra fostelor republici sovietice. Astfel Rusia a dat  tarilor membre CSI un stimul suplimentar de a parasi comunitatea si de a cauta aparare la NATO si UE. Astazi 19 august, Georgia a informat Comitetul executiv al CSI si statele membre despre parasirea CSI. In Ucraina recent a fost inregistrat in Rada un proiect de lege privind iesirea Ucrainei din CSI. La Chisinau de asemenea citeva partide au propus parasirea CSI de catre R.Moldova, in urma situatiei de agresiune impotriva Georgiei, cu siguranta viitorul Parlament rezultat din alegerile din 2009, va lua in dezbatere acest subiect. Astfel destramarea  CSI este iminenta. 

 

Pentru situatia din R.Moldova, in urma evenimentelor din Osetia de Sud prin comportamentul său Rusia a dovedit încă o dată că nu poate fi un mediator credibil şi un garant echidistant în procesul de soluţionare a conflictului transnistrean. In aceste conditii s-a vazut cit de importanta este colaborarea cu NATO si UE a RM si mai ales cit de important este ca la guvernarea Moldovei sa fie un lider si o forta credibile in Occident. Se discuta mult despre o posibila  reeditare a situaţiei din Georgia în Republica Moldova. Situaţia din Transnistria, Osetia de Sud şi Abhazia este  diferită, insa unii experti declara ca regimul transnistrean este  mai bune inzestrat militar decit R.Moldova care a facut pasi unilaterali de dezarmare in ultimii ani. Trebuie sa luam in consideratie si imensul arsenal militar ramas de la fosta armata sovietica de care beneficiaza armata separatista. Guvernul de la Chisinau nu va porni niciodata o aventura miltara in regiune,  insa  nu sunt excluse provocari din partea regimului separatist care isi vede amenintata existenta datorita si interesului Rusiei de a oferi un exemplu de reglementare pasnica a conflictului transnistrean in comparatie cu situatia dezastruoasa din Georgia pentru a-si redresa imaginea de pacificator. O asemenea provocare care putea duce la reluarea ostilitatilor a fost in 2005 cind regimul separatist a ocupat cu forta gara din Bender, ocupind o parte din teritoriul RM. Atunci Chisinaul nu a ripostat poate din cauza dorintei de a evita varsare de singe, gestul fiind interpretat la Moskova si la Tiraspol ca lasitate, care a dus la alte atacuri la integritatea teritoriala a RM, cum au fost referendumul de separare de RM, blocada economica etc. Intr-o asemenea ipoteza de atac armat din partea Tiraspolului, care este putin probabila, insa teoretic nu poate fi exclusa, deoarece regimurile separatiste sunt imprevizibile, R.Moldova va avea tot  dreptul sa apeleze la sustinerea militara a unor tari membre NATO si UE, care sa intervina sub egida ONU sau OSCE pentru a opri o eventuala agresiune militara a regimului separatist si pentru a preintimpina o catastrofa umanitara.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: