La mulţi ani stimaţi consumatori!

Iată că trece şi anul 2007. Mi-am dat seama cînd am început să scriu editorialul meu pentru Proconsumator că a fost un an important pentru echipa noastră de la ziar şi LADC. LA 17 ianuarie a apărut primul număr al ziarului de altfel şi primul ziar destinat protecţiei consumatorilor din Moldova.

Mărturisesc că ziarul trebuia să apară în cadrul unui proiect, apoi însă finanţatorul s-a retras cînd ziarul deja era înregistrat şi din ambiţie am decis totuşi să-l edităm cu forţele proprii. Am reuşit să facem 18 numere şi acum avem siguranţa că vom apare şi în 2008 datorită sprijinului Fundaţiei Eurasia. Tot în cadrul acestui proiect vom elabora cîteva rapoarte de monitorizare a domeniului protecţiei consumatorilor. Sperăm la conlucrare cu organele de stat abilitate, căci avem nevoie de informaţii statistice despre cîţi consumatori sau adresat, cu ce probleme şi care au fost soluţiile etc. De asemenea am muncit împreună cu alţi experţi la elaborarea strategiei naţionale privind protecţia consumatorilor aprobată de Guvern la 21 noiembrie curent. Consider acest document ca fiind unul deosebit de important, chiar dacă nu satisface în totalitate standartele europene în domeniu. Aşa cum am afirmat şi altă dată peste un an documentul în rezultatul monitorizării ar putea să fie redactat şi sper să se înţeleagă în sfirsit că avem şi noi în ţară nevoie de o autoritate naţională de coordonare a domeniului protecţiei consumatorilor. Astăzi de exemplu relaţiile ONG-lor cu Serviciului Standarte şi Metrologie sunt formale. Este de ajuns să menţionez că la cererea noastră de a avea o convenţie scrisă de colaborare în care să fie prevăzut măcar un schimb informaţional nu am primit răspuns pînă astăzi. Sper că d-l Director al SSM Sergiu Baban înţelege importanţa colaborării Serviciului Standarte şi Metrologie cu ONG-le din domeniu şi vom depăşi problema colaborării în 2008. Domnule Baban şi stimată d-a Maria Bîzgu, coordonarea domeniului protecţiei consumatorilor de către SSM este un anacronism sovietic, la seminarul internaţional de la Vilnius delegaţiile Lituaniei, Ucrainei, Georgiei şi Armeniei au fost mirate că în Moldova s-a păstrat practica sovietică de coordonare a domeniului protecţiei consumatorilor de către Standarte şi Metrologie. Mi-a fost ruşine pentru ţara mea la observaţiile lor că am rămas în urmă la capitolul protecţia consumatorilor. Vă propun d-a şi Guvernului să fim demni de provenienţa noastara europeană şi vă invit să ne conformăm Planului de Acţiuni Moldova-UE  să facem reforme instituţionale în domeniul protecţiei consuimatorilor. Nu se mai poate tolera această situaţie cînd întreg domeniul protecţiei consumatorilor şi în special consumatorii suferă din cauza împotrivirii la reforme a unor funcţionari . În schimb ANRE în 2007 a făcut un pas înainte şi a invitat ong-le de protecţie a consumatorilor la colaborare semnînd cu acestea şi acorduri scrise. Rămine valabila propunerea care am adresat-o conducerii ANRE de a recomanda Companieri Union Fenosa să-şi deschidă în site în reţeaua Internet ca să fie informaţi consumatorii despre activitatea companiei şi despre adresele utile unse se pot adresa în caz de probleme. În cadrul unei conferinţe de presă am lansat un Apel al Ligii pentru apărarea Drepturilor Consumatorilor din R.Moldova (LADC) către Preşedinţie, Parlament, Guvern , organele administraţiei publice locale, societatea civilă, mass-media cu propuneri de colaborare privind îmbunătăţirea condiţiilor şi legislaţiei RM privind protecţia consumatorilor. Sperăm să primim răspunsuri de la autorităţile vizate şi suntem gata să colaborăm privind identificarea unor soluţii de îmbunătăţire a situaţiei consumatorilor din Moldova. În această iarnă iaraşi au eşit la suprafaţa problemele legate de activitatea SA Termocom. Am analizat cu o echipă de experţi situaţia cu tarifele şi cu datoriile monopolistului  către creditori şi am ajuns la o singură concluzie care am făcut-o publică, deoarece compania este intermediară între CET-le care produc energia termică şi apa caldă şi consumatori ar fi o decizie corectă lichidarea ei de către instanţa judiciară în procesul de insolvabilitate intentat de către creditori încă în 2001. Apropo în 2001 datoriile către creditori alcătuiau circa 800 milioane lei, în prezent ele crescînd la un miliard şi circa şase sute miloane. Ce fel de redresare este asta?  Activele SA „Termocom” ar putea trece în proprietatea CET-urilor în baza datoriilor, restul creditorilor urmînd să fie despăgubiţi în baza unor acorduri. Agentul termic şi apa caldă ar putea să fie livrate în continuare de către subdiviziuni create pe lîngă CET-uri. La Bălţi de exemlu nu există intemediar între producătorul de energie termică şi consumatori care beneficiază şi de contracte individuale la consumul energiei termice. Trăim în aceeaşi ţară dar dupa reguli diferite? Trebuie să se înţeleagă în sfirşit că energia termică este un produs cu un impact imens social şi nu este loc pentru creşterea nejustificată a tarifelor. Nu vreau să cred unor vorbe precum că special se crează situaţia de impas şi sunt deja planuri de preluare şi privatizare frauduloasă  a Termocomului.În concluzie felicit pe toti colaboratorii LADC şi a ziarului Proconsumator cît şi pe toţi consumatorii din Moldova cu sărbatorile de iarnă. Craciun Fericit şi la Mulţi Ani!Roman Mihaes


26.12.2007

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: